עיני העולם נשואות לישראל, ששומרת על המקום הראשון והמכובד בקצב חיסוני הקורונה: ארגוני בריאות באירופה, בארה"ב ובקנדה חולקים שבחים למבצע החיסונים הנרחב כל כך בישראל, שמתקרב כבר לשני מיליון מתחסנים במנה הראשונה. את ההגנה נתחיל לראות כבר מהשבוע הבא - שבעה ימים לאחר שראשוני המתחסנים יקבלו את המנה השנייה. לפחות על פי מחקרים של פייזר ומודרנה, צפויה הגנה כמעט מוחלטת מהדבקה וממחלה קשה.
קראו עוד:
אבל לצד פריצת הדרך הטכנולוגית של חיסוני ה-mRNA, שמובילים לתגובה חיסונית מהירה, אולי הטובה ביותר מכל חיסון אפשרי שפותח אי פעם - לא מעט מחוסנים חווים תופעות לוואי לא נעימות שנמשכות בין מספר שעות ליומיים-שלושה. על פי נתוני משרד הבריאות, מתוך כמעט 2 מיליון מתחסנים היו כ-15 אשפוזים של חולים עם מחלות רקע קשות. בבדיקה נמצא כי מרבית האשפוזים היו כתוצאה ממחלות הרקע ולא מהחיסון. עם זאת, נמצא קשר סיבתי אפשרי במספר מקרים של תגובות אלרגיות, חולשה ונימול בעצב הפנים ופריחה של נקודת דימום הקרויה ITP.
מבין המתחסנים, 92 דיווחו על תופעות נוירולוגיות שונות, ובהן נימול או שיתוק חולף בפנים, טעם מתכתי או מר בפה ותגובות נוספות שעדיין נבדקות. שכיחות יותר היו התגובות המקומיות: כאב, אודם ונפיחות, הגבלה בתנועה, שינוי צבע מקומי, נפיחות בבלוטות לימפה, פריחה או דלקת מקומית. עוד דיווחו מתחסנים על חולשה כללית, כאב ראש, סחרחורת, כאבי שרירים, בחילות, צמרמורות, כאבי מפרקים, כאב בטן, שלשולים, דופק מהיר, גלי חום וחוסר תיאבון.
1 צפייה בגלריה
בין תופעות הלוואי השכיחות - סחרחורת וכאב ראש
בין תופעות הלוואי השכיחות - סחרחורת וכאב ראש
בין תופעות הלוואי השכיחות - סחרחורת וכאב ראש
(צילום: shutterstock)
אז למה זה קורה? על פי ההערכות, החיסון נגד קורונה, בדומה לחיסונים רבי עוצמה נוספים, גורם לתגובה סוערת של המערכת החיסונית. עם חדירת ה-mRNA לשריר מתחיל ייצור מהיר של חלבונים דמויי מעטפת הקורונה סביב תאי השריר, שמפעילים ביתר שאת את מערכת החיסון. בתוך זמן קצר מוזרמים לאזור תאי דם לבנים מסוג B, המתחילים בייצור נוגדנים נגד אתרים שונים בחלבון המעטפת, יחד עם ייצור תאי T שישמשו כתאי זיכרון. הגוף משוכנע שחלבון מעטפת הקורונה שנוצר הוא של נגיף אמיתי, וממשיך במתקפה של ממש, שבמהלכה משוחררים חומרים מתווכי דלקת המכונים "אינטרלוקינים". הם אלה שגורמים כנראה למרבית תופעות הלוואי.
בין היתר, גורמים האינטרלוקינים להרחבת כלי דם, במטרה להזרים כמה שיותר תאי דם לבנים לאזור ההזרקה. מסיבה זו, אזור ההזרקה נעשה חם, אדום, נפוח וכואב. האינטרלוקינים גורמים לעוד מגוון תופעות הדומות לאלה שמוכרות ממחלת השפעת: חום גבוה, חולשה, עייפות, סחרחורת, בחילות ולעיתים גם הקאות. בלוטות לימפה המפוזרות בגוף מתנפחות, שכן הן תורמות לשחרור תאי דם לבנים.
בסיכומו של דבר, נוצרת מעין "מלחמת התשה חיסונית" בתגובה לחיסון. אחרי המנה השנייה, אותה תגובה סוערת של הגוף מתגברת עוד יותר: עוד mRNA מהחיסון מוזרק לגוף, מה שגורם ליצירת עוד חלבונים דמויי מעטפת הקורונה. הדבר מיד מקפיץ את הנוגדנים שכבר נוצרו בגוף מהזריקה הראשונה, וגורם להיווצרות נוגדנים מנטרלים נוספים, בזמן שעוד ועוד תאי דם זורמים לגוף ומנסים "להשמיד את נגיף הקורונה" שחדר לכאורה לגוף (אף שאין זה נגיף אמיתי, אלא רק חלבוני מעטפת שנוצרו בגוף).
ביומיים הראשונים אתם עשויים לחוש עייפות המזכירה מחלה ויראלית. במקרים כאלה יש להקפיד על שתייה מרובה, אכילה מסודרת ומנוחה. הקפידו גם על צריכת חלבונים נאותה
לא ברור עדיין מדוע נשים סובלות יותר מתופעות הלוואי כתוצאה מהחיסון, אך התופעה מוכרת גם מחיסונים נוספים. כך או כך, חלק מהמתחסנים עלולים לסבול מתופעות שונות אחרי החיסון הראשון, ובעיקר אחרי השני.

מה אפשר לעשות כדי להקל עליהן? הנה כמה עצות:

1. תמיד דווחו לרופא. משרד הבריאות הורה לרופאים לדווח על כל תופעת לוואי, גם הקלה ביותר. הדבר חשוב, כיוון שהחיסונים חדשים, וככל שייאסף יותר מידע, כך הדבר יתרום לבטיחות המשך החיסונים. לפיכך, אם חוויתם תופעת לוואי מקומית או כללית, היוועצו ברופא, שידווח על כך למשרד הבריאות וייעץ לכם כיצד לנהוג.
2. אם חשתם בתופעת לוואי כללית - כלומר, מחוץ למקום ההזרקה - התקשרו מיד למוקד 101 של מד"א או למוקד האחיות בקופת החולים שלכם. הכוונה היא לאחת התופעות הבאות: פריחה ההולכת ומתפשטת, פרכוסים, שיתוק, חולשה קיצונית, כאבי ראש שתרופות לא מקילות עליהם, הקאות מרובות, חוסר יכולת להניע את היד שקיבלה את החיסון, נפיחות ההולכת ומתפשטת מחוץ לאזור ההזרקה, דימום או פריחה על העור (שאינה נעלמת בלחיצה), נימול - או כל תופעה אחרת הנראית חמורה בעיניכם.
3. אם חוויתם עליית חום, תוכלו לנסות ליטול תרופות להורדת חום (כמו אקמול ונורופן) תוך הקפדה על שתייה מרובה. בכל מקרה של חום שנמשך מעל לשלושה ימים, או חום ההולך ומטפס על אף שנטלתם תרופות רלוונטיות, או חום בשילוב תופעת לוואי נוספת, יש להיוועץ במוקד האחיות של הקופה שלכם או ברופא המטפל.
4. נפיחות ואדמומיות באזור ההזרקה. הן מתופעות הלוואי השכיחות ביותר. במקום עשויה להיות גם הגבלת תנועה קלה. תוכלו לנסות ליטול משככי כאבים או להניח קומפרסים קרים על האזור. מומלץ לא לבצע פעילות גופנית מאומצת עד שהנפיחות והתנועה יחזרו לנורמה. בכל מקרה, יש לדווח לרופא המטפל. אם הנפיחות מתפשטת מחוץ לשריר הזרוע, אל היד והאצבעות, או שהגבלת התנועה לא משתפרת יום-יומיים אחרי החיסון - יש להתייעץ בדחיפות עם רופא.
5. עייפות ותשישות. ביומיים הראשונים אתם עשויים לחוש עייפות המזכירה מחלה ויראלית. גם זו מתרחשת עקב התגובה הסוערת של מערכת החיסון, שלא רק פועלת במרץ ליצירת נוגדנים מנטרלים, אלא מנסה "להילחם" בחלבוני הקורונה שנוצרו בשריר, כך שהתהליך גוזל לא מעט אנרגיה מהגוף. במקרים כאלה יש להקפיד על שתייה מרובה, אכילה מסודרת ומנוחה. הקפידו על צריכת חלבונים נאותה (המינון המומלץ הוא 1 גרם לק"ג משקל ליממה) לצד אכילת פירות וירקות. מומלץ להוסיף סביב קבלת החיסון גם מוצרים מלוחים ובננה, שיעלו מעט את רמת הנתרן והאשלגן בדם ויסייעו להתאוששות מהירה יותר.